لوگو سایت

کلیه حقوق این وب‌گاه محفوظ و متعلق به سازمان انرژی اتمی ایران است.


پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای


 

از بدو تاسیسش در سال 1385، پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران تعهد به انجام و پیشبرد تحقیق، توسعه و کابرد علوم و فنون هسته‌ای داشته است. پژوهشگاه کمک چشمگیری به تخصص و توانایی در پژوهش‌های هسته‌ای نموده است و در این راه سود فراوانی به صنعت و جامعه رسانده است.
 

ماموریت و اهداف

پیگیری و انجام مجدانه فعالیت‌های پژوهشی و فناوری چالش‌برانگیز؛ توسعه و اجرای برنامه‌های آموزشی در زمینه علوم و فنون هسته‌ای؛ و ایجاد موقعیت‌ها و اشاعه پژوهش در زمینه‌های مربوطه.
 

ساختار سازمانی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای

در ستاد مرکزی پژوهشگاه، به علاوه دفاتر و امور اداری، معاونت پژوهشی پروژه‌های پژوهشی و توسعه‌ای نظارت و کنترل می‌شوند، همچنین برنامه‌های آموزشی توسعه و به اجرا در می‌آیند. پژوهشگاه شامل هفت پژوهشکده به شرح زیر می‌باشد:

 - پژوهشکده کاربرد پرتوها

- پژوهشکده‌ مواد چرخه سوخت هسته‌ای

- پژوهشکده راکتورها و ایمنی هسته‌ای

- پژوهشکده پلاسما و گداخت هسته‌ای

- پژوهشکده فوتونیک و فناوری کوانتومی

- پژوهشکده فیزیک و شتاب‌گرها

- پژوهشکده کشاورزی هسته‌‌ای
 

 پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای  پیشرو در زمینه پژوهش، توسعه و تولید انواع رادیو داروهای تشخیصی و درمانی برای انواع بیماری‌ها می‌باشد که حاصل شتابدهندهای سیکلوترونی و راکتور تحقیقاتی تهران می‌باشند. رادیو داروها با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تحت آزمون‌های بالینی قرار گرفته و در نهایت در فهرست دارویی کشور وارد شده‌اند. این دستاوردها منجر به رفع نیاز کشور برای واردات بسیاری رادیو داروها ازخارج از کشور و رفع معضلات دارویی شده است و در این زمینه پژوهش‌های محصول محور در جریان است که علاوه بر برآوردن نیازهای کشور، صادرات این محصولات نیز افزون شود.