لوگو سایت

شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران
معرفی شرکت
شرکت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران (تماس) از سال 1383 با در اختیار داشتن دستاوردهای نوین علمی و دانش فنی در فرآیند كامل چرخه سوخت هسته‌‌ای، مسوولیت اجرای هر یك از مراحل چرخه سوخت هسته‌ای اعم از اکتشاف، استخراج، کانه‌‌آرایی و تولید کیک زرد، تبدیلات اورانیوم، تولید غلاف و مجموعه سوخت و پسمانداری هسته‌‌ای در سطح ملی و بین‌المللی و بر اساس قوانین و مقررات و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بر عهده دارد.
 بر همین اساس شرکت تماس در حال حاضر در قالب  مجموعه متشکل از واحدهای مختلف در حوز ه‌های اکتشاف و تأمین مواد اولیه صنعت هسته‌ای؛ فرآوری اورانیوم و تولید سوخت هسته‌ای و  مدیریت پسماندهای پرتوزای مأموریت خود در راستای امور مرتبط با چرخه سوخت هسته‌ای را انجام می‌دهد.

موضوع فعالیت
مدیریت و نظارت بر سرمایههای شرکت به‌منظور انجام هرگونه فعالیت در زمینه تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌‌ای و صنایع تکمیلی، انجام هرگونه فعالیت در زمینه اکتشاف، استخراج، کانه‌‌آرایی، تولید کیکزرد، تبدیلات اورانیوم، تولید غلاف و مجموعه سوخت راکتور و پسمانداری مواد اولیه و سوخت هسته‌ای و صنایع تکمیلی، مدیریت و نظارت بر ساخت، راه‌اندازی، بهره‌‌برداری و از کاراندازی تاسیسات و کارخانه‌های تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌‌ای و صنایع تکمیلی و انجام تمام معاملات مربوطه در این زمینه است.

گستره فعالیت شرکت (جغرافیایی)
کل پهنه کشور

چشم انداز
 در راستای سند چشم‌انداز20 ساله، ایران كشوری پیشرفته در چرخه سوخت هسته‌ای در منطقه، با برخورداری از جایگاه رقابتی در مقیاس جهانی و تأمین‌كننده سوخت مورد نیاز راکتورهای هسته‌ای كشور در چهارچوب قوانین، ‌مقررات و استانداردهای ملی و بین‌المللی است.

 ماموریت
 شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران (تماس) از طریق جذب، به‌كارگیری، توسعه و در اختیار داشتن دستاوردهای نوین علمی و دانش فنی در فرآیند كامل چرخه سوخت هسته‌ای، با برخورداری از نیروی انسانی متخصص و متعهد به عنوان سرمایه ارزشمند، محصولات و خدمات مورد نیاز نیروگاه‌ها و مراكز پژوهشی‌علمی و سایر متقاضیان استفاده صلح‌آمیز، در هر یك از مراحل چرخه سوخت هسته‌ای در سطح ملی و بین‌المللی را بر اساس قوانین و مقررات و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تولید و تامین می‌کند.
این شرکت، بهبود مستمر و نوآوری را سر لوحه فعالیت‌های خود قرار داده و به افزایش آگاهی‌های عمومی و ارتقای سطح رفاه جامعه، رعایت استاندارد‌های کیفی، ایمنی و زیست‌محیطی و كمك به ایجاد و توانمند‌سازی نهاد‌ها و سازمان‌های موثر در فرایند تامین و توسعه زنجیره ارزش چرخه سوخت از طریق تعامل و همكاری ملی و فرا ملی تاكید دارد.

 فعالیت‌های شرکت
چرخه سوخت هسته‌‌ای به مجموع فعالیتهایی که به منظور تولید مواد اولیه و تبدیل آن به سوخت ایمن، مطمئن و اقتصادی مورد نیاز راکتورهای هسته‌‌ای و نهایتاً دفن پسمان‌‌های تولیدشده صورت می‌گیرد، اطلاق می‌شود. چرخه سوخت هسته‌ای در ایران از حلقه‌های اکتشاف (Exploration)، استخراج سنگ معدن (Mining)، کانه‌آرایی و تهیه کنسانتره اکسید اورانیوم (Milling) شروع می‌شود و با تبدیلهای شیمیایی متعدد تحت عنوان فرآوری اورانیوم (Conversion) ادامه یافته و پس از غنی‌سازی (Enrichment) محصولات تبدیل اولیه اورانیوم، مواد تحت فرآوری مجدد (Reconversion) قرار گرفته و تبدیل به پودر سوخت هسته‌ای می‌شود. در پایان محصول نهایی به صورت قرص اکسید اورانیوم درآمده و با استفاده از غلاف و سایر متعلقات از جنس آلیاژهای زیرکونیوم، به میله و مجتمع سوخت (Fuel Fabrication) تبدیل می‌شود. مهمترین فعالیت های شرکت تماس شامل مواد زیر است.
اکتشاف سراسری اورانیوم
تجهیز و استخراج معادن اورانیوم
استحصال مواد پرتوزا و تولید کیک زرد
فرآوری اورانیوم و تولید سوخت
    
مدیریت پسماندهای پرتوزا
 شرکت مدیریت پسماندهای پرتوزای ایران یكی از شركت‌‌های زیرمجموعه شركت مادر تخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران (تماس) بوده كه با هدف شناسایی، جمع‌آوری، آمایش، تثبیت و دفن پسمان‌های رادیو‌اکتیو با رعایت تمام مقررات نظام ایمنی در سال 1385 تأسیس شد. این شرکت در حوزه پسمانداری صنعت هسته‌‌ای کشور، وظیفه خود را انجام هرگونه فعالیت در زمینه مدیریت پسمان‌‌های پرتوزا و چشمه‌‌های بسته مصرف شده حاصل از صنعت هسته‌‌ای، صنایع تکمیلی و سایر مراکز و صنایع، مدیریت و نظارت بر ساخت، راه‌‌اندازی، بهره‌‌برداری و از کاراندازی تأسیسات و تجهیزات پسمانداری مواد پرتوزا صنعت هسته‌‌ای و صنایع تکمیلی و سایر مراکز و صنایع و انجام همه معاملات داخلی و یا خارجی مربوطه در این زمینه و همچنین توسعه و سرمایهگذاری در این زمینهها می‌داند.

مخاطبان گرامی می‌توانند از طریق آدرس الکترونیکی tamas@aeoi.org.ir با شرکت تماس در ارتباط باشند.  

 
login