1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

افتتاح ساختمان مجموعه آزمایشگاهی تحقیق و توسعه پروژه «چشمه نور ایران»

1400/4/2812:40
تعداد بازدید: 1698 بار

ساختمان مجموعه آزمایشگاهی تحقیق و توسعه (R&D) شتابگر ملی موسوم به پروژه «چشمه نور ایران» ظهر روز دوشنبه ۲۸ تیرماه با حضور دکتر علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، حجت الاسلام ابوترابی‌فرد امام جمعه موقت تهران، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دکتر محمد جواد لاریجانی رییس پژوهشگاه دانش های بنیادی (IPM)، خانم دکتر محمد بیگی نماینده مردم شریف قزوین در مجلس شورای اسلامی، مدیران و متخصصان صنعت هسته‌ای و پروژه چشمه نور ایران و همچنین جمعی از مسوولان استان قزوین افتتاح شد.

این مجموعه که با هدف نیل به فناوری و بومی سازی ساخت شتابگر ذرات به عنوان بزرگترین طرح علم و فناوری تاریخ ایران راه اندازی شده است، شامل بخش های آزمایشگاهی پیشرفته سامانه های خلا، تشخیص باریکه، سامانه های بسامد رادیویی، اندازه گیری و کالیبراسیون مغناطیس، هم راستایی، باریکه خط ها، شیمی و کارگاه مکانیک می شود که با تخصیص بودجه لازم و تجهیز آزمایشگاه ها شروع بکار خواهد کرد. در این میان آزمایشگاه های مگنت و خلا با مرتبه بسیار بالا ( Ultra Vaccum) از جمله آزمایشگاه های منحصر بفرد کشور در این حوزه ها محسوب می شوند.
  لازم به ذکر است مجموعه آزمایشگاهی تحقیق و توسعه طرح چشمه نور ایران در راستای انجام تحقیقات لازم و ساخت تجهیزات مورد نیاز شتابگر ملی آغاز بکار می نماید و سنگ بنای این پروژه عظیم محسوب می شود.  همچنین این مجموعه آزمایشگاهی می تواند موجب ارتقاء علوم و فناوری در حوزه های مختلف و زمینه ساز رشد دیگر صنایع و مراکز علمی کشور گردد.
بد نیست بدانید پروژه شتابگر ملی در زمینه های مختلف دانش مواد، فناوری نانو، الکترونیک و مخابرات، چشمه ها و انباره های انرژی، زیست شناسی ساختاری، زمین شناسی، شیمی، پزشکی، داروسازی، باستان‌شناسی و پیرابوم دارای کاربرد و قابل استفاده می باشد .
 زمین این آزمایشگاه به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع از سوی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اهدا شده است.



منبع خبر: دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی

تصاویر

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :