1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

تازه های نشر - کتاب های فارسی

.

مجموعه قوانین و مقررات انرژی هسته ای ایران

1398/2/714:29
تعداد بازدید: 1058 بار

این اثر در چهار فصل تدوین شده است. فصل اول در سه بخش به معاهدات و فصل دوم با دو بخش به قوانین اختصاصی و عمومی اختصاص یافته است، در فصل سوم، مقررات، آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌ها در سه بخش گردآوری و در فصل چهارم به آراء قضائی توجه شده است. در پیوست‌های مجموعه نیز نظرات شورای نگهبان، سیاست‌های کلی نظام، احکام مرتبط در قوانین برنامه‌های توسعه، بودجه و قوانین منسوخ صریح درج شده‌اند


شاخصه‌های اصلی مجموعه قوانین و مقررات



1-    در حوزه انرژی هسته‌ای، باسابقه بیش از نیم‌قرن قانون‌گذاری، حجم زیاد و پراکندگی مقررات مشهود است و این پراکندگی کار را برای فعالان این حوزه سخت نموده است.

2-    مجموعه حاضر، شامل بیش از 550 سند می‌باشد.

3-    این اثر در چهار فصل تدوین شده است. فصل اول در سه بخش به معاهدات و فصل دوم با دو بخش به قوانین اختصاصی و عمومی اختصاص یافته است، در فصل سوم، مقررات، آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌ها در سه بخش گردآوری و در فصل چهارم به آراء قضائی توجه شده است. در پیوست‌های مجموعه نیز نظرات شورای نگهبان، سیاست‌های کلی نظام، احکام مرتبط در قوانین برنامه‌های توسعه، بودجه و قوانین منسوخ صریح درج شده‌اند.

4-    با گرداوری اولین مصوبات حوزه صنعت هستهای در سال 1334، شاید این اثر را بتوان به‌نوعی تاریخچه و سابقه قانون‌گذاری در حوزه انرژی هسته‌ای کشور دانست.

5-    سازمان انرژی اتمی ایران در کنار وظایف فنی، به‌عنوان یک دستگاه حاکمیتی، تنقیح قوانین و مقررات، اطلاع‌رسانی همگانی، شرح، تفسیر و آموزش مقررات را ازجمله وظایف خود می‌داند. ناگفته پیداست که در اجرای این وظایف، گردآوری مجموعه قوانین و مقررات حوزه انرژی هسته‌ای ضرورت و اهمیت ویژهای دارد.که مقدمه‌ای برای تنقیح قوانین و مقررات مذکوراست.

6-    مجموعه پیش رو به‌منظور تسهیل مطالعه، فعالیت و عملکرد فعالان حوزه انرژی هسته‌ای تدوین گردیده است.

7-    مخاطبان اثر می‌تواند قانون‌گذاران، مقامات دولتی، بخش خصوصی، متخصصان فنی، قضات، وکلا، ماموران سیاسی، اساتید، پژوهشگران، دانشجویان، مدیران، کارشناسان، کارکنان و دیگر اشخاص مرتبط و علاقه مند به انرژی هسته‌ای باشد.

8-    کار تدوین این اثر از خرداد ماه 1395 آغاز و طی 20 ماه مجموعه  گردآوری گردید و پس از آن با اصلاح مقررات مجموعه حاضر بروزرسانی شده است.

9-     اسناد در هر فصل و بخش به ترتیب توالی تاریخ تصویب، تدوین شده‌اند. 

10-    اصلاحیه‌های قوانین و مقررات در سند اصلی اعمال و توضیحات لازم در پاورقی ارائه گردد.

11-    این مجموعه به طور کامل منقح نشده است و تشخیص ناسخ و منسوخ احکام بر عهده خوانندگان و پژوهشگران ارجمند می‌باشد. 

 


 

منبع خبر: دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :