• ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
اخبار
14:59:27 - 1393/2/8 دوشنبه
افزایش انبارمانی سیب زمینی و سیر با استفاده باریکه الکترونی
دو محصول سیب زمینی و سیر از محصولات مهم کشاورزی ایران می باشند که طی انبارداری به علت جوانه زنی و فساد خسارات زیادی می بینند.
دو محصول سیب­زمینی و سیر از محصولات مهم کشاورزی ایران می­باشند که طی انبارداری به علت جوانه­زنی و فساد خسارات زیادی می­بینند. در حال حاضر برای کنترل خسارات ناشی از انبارمانی از مواد شیمیایی استفاده می­شود که به علت تاثیرات مضر زیست محیطی باید با روش­های سالم­تر جایگزین شوند. یکی از بهترین این روش­ها برای جلوگیری از جوانه­زنی و کاهش ضایعات، استفاده از پرتوهای یون­ساز می­باشد. بدین منظور پروژه­ای جهت افزایش مدت زمان انبارمانی دو محصول غذایی استراتژیک سیب­زمینی و سیر با استفاده از پرتو الکترون در پژوهشگاه علوم و فنون هسته­ای به مرحله اجرا درآمد.
در این پروژه محصولات سیب­زمینی و سیر پس از برداشت، در فواصل زمانی پس از برداشت با استفاده از پرتو الکترون پرتوتابی شدند. سپس محصولات پرتوتابی شده به انبارهای صنعتی و سنتی منتقل شده و در آنجا نگهداری شدند. جهت تعیین اثر پرتو الکترون بر افزایش ماندگاری و همچنین خصوصیات کیفی دو محصول، در فواصل زمانی مختلف از نمونه­های داخل هر دو انبار نمونه­برداری و آزمایشات متعددی انجام شد. در انتهای دوره انبارمانی، کاهش ضایعات انبارمانی همراه با حفظ خصوصیات کیفی و بازارپسندی در هر دو انبار صنعتی و سنتی با استفاده از پرتو الکترون در مقایسه با شاهد پرتوتابی نشده به وضوح مشخص گردید. با استفاده از پرتو الکترون امکان نگهداری سیب­زمینی به مدت 9 ماه و همچنین سیر تا 10 ماه بدون جوانه­زنی، کاهش خسارت و با حفظ کیفیت مطلوب و بازار پسندی با موفقیت در انبار فراهم شد.