1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مرز دانشمرز دانش

.

معرفی جدیدترین فناوری کوانتومی ایمن

1402/2/3108:27
تعداد بازدید: 599 بار

شرکت IBM به تازگی از فناوری کوانتومی ایمن خود با قابلیت استفاده سازمان‌ها به‌منظور ایمن‌سازی داده‌ها رونمایی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، شرکت آی‌بی‌ام(IBM)  در کنفرانس سالانه Think که در فلوریدا برگزار شد از فناوری کوانتومی ایمن خود رونمایی کرد. فناوری ارایه شده از سوی این شرکت فقط یک الگوریتم یا یک ابزار نیست، بلکه مجموعه‌ای جامع از ابزارها و قابلیت‌هایی است که می‌تواند توسط سازمان‌ها برای ایمن‌سازی داده‌های خود استفاده شود.

این فناوری شامل رمزنگاری ایمن کوانتومی است که از الگوریتم‌هایی مانند رمزنگاری مبتنی بر شبکه و پروتکل‌های تبادل کلید پسا کوانتومی استفاده می‌کند. این شرکت مدعی شده است با جدیدترین فناوری‌های کوانتومی ایمن که آسیب‌پذیری بالقوه الگوریتم‌های رمزنگاری فعلی را در برابر حملات کوانتومی برطرف می‌کند، امنیت داده‌ها را متحول خواهد کرد.
 

با ورود فناوری کوانتومی در حوزه انتقال اطلاعات، انقلاب عظیمی در حوزه امنیت اطلاعات به ‌وجود خواهد آمد. رایانه‌های کوانتومی برخلاف رایانه‌های سنتی که اطلاعات را با استفاده از ارقام یا بیت‌های باینری ذخیره و پردازش می‌کنند، از بیت‌ها یا کیوبیت‌های کوانتومی استفاده می‌کنند که می‌توانند در چندین حالت و به‌طور همزمان وجود داشته باشند. این قابلیت به رایانه‌های کوانتومی اجازه می‌دهد تا وظایف خاصی مانند فاکتورگیری اعداد بزرگ را بسیار سریع‌تر از رایانه‌های سنتی انجام دهند.

بر این اساس برخی از الگوریتم‌های رمزنگاری مانند RSA و ECC که در حال حاضر برای ایمن‌سازی داده‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند توسط رایانه‌های کوانتومی شکسته شوند که فناوری کوانتومی ایمن وارد این عرصه می‌شود. فناوری کوانتومی ایمن، مجموعه‌ای از الگوریتم‌های رمزنگاری است که در برابر حملات رایانه‌های کوانتومی مقاوم هستند. این فناوری تضمین می‌کند که اطلاعات و داده‌ها در دنیای پسا کوانتومی ایمن باقی می‌مانند.

شرکت IBM تخصص فراوانی در این زمینه دارد و بیش از یک دهه است که روی رمزنگاری ایمن-کوانتومی کار می‌کند و به توسعه بسیاری از الگوریتم‌هایی که اکنون ایمن-کوانتومی تلقی می‌شوند، کمک کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد که مفهوم ایمن-کوانتومی که توسط این شرکت بیان شده است فقط یک مفهوم تئوری نیست، بلکه یک راه حل عملی بوده که در سناریوهای دنیای واقعی آزمایش و تایید شده است.

این امر به ویژه برای سازمان‌های دولتی و مشاغلی که برخی از با ارزش‌ترین و حساس‌ترین داده‌ها را مدیریت می‌کنند، بسیار مهم است. در دنیای پسا کوانتومی، اگر اطلاعات با فناوری کوانتومی ایمن محافظت نشود، امنیت این داده‌ها به خطر می‌افتد. فناوری کوانتومی ایمن راهی را برای این سازمان‌ها فراهم می‌کند تا امنیت خود را در آینده تثبیت کرده و اطمینان حاصل کنند که داده‌های آنها حتی در مواجهه با پیشرفت‌های محاسبات کوانتومی همچنان امن باقی می‌مانند.

معرفی فناوری کوانتومی ایمن هیجان زیادی را در صنعت فناوری ایجاد کرده است. با پیشرفت محاسبات کوانتومی، نیاز به فناوری کوانتومی ایمن افزایش خواهد یافت. این راهکار یک راه حل عملی برای این مشکل ارایه می‌دهد و پتانسیل تبدیل شدن به یک استاندارد صنعتی برای رمزنگاری پسا کوانتومی را دارد.

به گفته‌ کارشناسان، فناوری جدید معرفی شده با توجه به تخصص عمیق این شرکت در حوزه امنیت و تعهد آن به توسعه راه حل‌های عملی، دارای این پتانسیل است که به استانداردی طلایی برای فناوری کوانتومی ایمن تبدیل شود.

منبع خبر:
 www.ibm.com

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
login