1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مرز دانشمرز دانش

.

ظاهر شدن دومین «چاله غول‌پیکر» روی خورشید

1402/1/1509:41
تعداد بازدید: 1083 بار

به گفته‌ دانشمندان یک «حفره غول پیکر» بر روی سطح خورشید ظاهر شده است که می‌تواند منجر به فرستادن بادهای خورشیدی با سرعت 1.8 میلیون مایل در ساعت به سمت زمین شود.

به گزارش اداره کل دیپلماسی‌عمومی و اطلاع‌رسانی، حفره غول پیکری روی سطح خورشید ظاهر شده است که می‌تواند بادهای خورشیدی با سرعت 1.8 میلیون مایل در ساعت را به سمت زمین بفرستد. اگرچه احتمال مشاهده شفق‌های قطبی در برخی از نقاط جهان وجود دارد، اما دانشمندان در مورد آسیب رساندن به زیرساخت‌ها توسط این حفره نگران نیستند.
دانشمندان اعلام کردند همان‌گونه که نخستین حفره بر روی خورشید شروع به دور شدن از ما میکند، یک حفره تاجی غول پیکر جدید (حدود 18 تا 20 برابر کره زمین) بر روی سطح خورشید نمایان شده است. این حفره‌ها، بادهای خورشیدی را به فضا می‌فرستند که می‌تواند به ماهواره‌ها آسیب برسانند و نیز در صورت رسیدن به زمین، شفق‌های قطبی خیره‌کننده را ایجاد کنند.
به گفته‌ یکی از استاد فیزیک فضایی دانشگاه ریدینگ، از آنجایی که خورشید به اوج فعالیت خود نزدیک می‌شود، حدودا هر 11 سال یک بار ممکن است این اتفاق رخ دهد.
 

به اعتقاد این استاد دانشگاه؛ حفره مورد نظر در خط استوا قرار دارد به این معنی که ما تقریباً مطمئن هستیم که چند روز پس از چرخش به سمت نصف النهار مرکزی زمین، باد خورشیدی سریعی را به سمت زمین خواهیم داشت.
اگرچه دانشمندان معتقدند احتمالا در برخی از نقاط جهان شفق‌های قطبی ایجاد خواهد شد، اما در مورد آسیب رساندن به زیرساخت‌ها توسط این حفره نگران نیستند.
یکی از اساتید دانشگاه کالج لندن اعلام کرد که شکل این سوراخ تاجی خیلی خاص نیست؛ با این حال، مکان آن را بسیار جالب می‌کند. وی گفت: من انتظار دارم باد سریعی از آن سوراخ تاجی به سمت زمین بیاید.
سوراخ‌های تاجی نسبتا رایج هستند، اما معمولا در سمت قطب‌های خورشید ظاهر می‌شوند، جایی که بادهای آنها به فضا پرتاب می‌شوند. حفره‌های تاجی به بادهای خورشیدی اجازه می‌دهند تا راحت‌تر از خورشید فرار کنند. خورشید یک توپ بزرگ از پلاسما است که از داخل خورشید به سطح آن می‌چرخد و میدان‌های مغناطیسی ایجاد می‌کند. زمانی که این میدان‌های مغناطیسی مستقیما به فضا شلیک می‌شوند، یک حفره تاجی ظاهر می‌شود. این مساله سبب می‌شود بادهای خورشیدی (که همان تکه‌هایی از پلاسمای خورشید هستند) با سرعت زیاد به سمت فضا فرار کنند. این نواحی به طور کلی سردتر و کم‌چگالی‌‌تر نسبت به پلاسمای داغ و در حال چرخش اطراف هستند و به همین دلیل در تصاویر خورشید به صورت لکه‌های تیره‌تر ظاهر می‌شوند.

منبع خبر:
 www.sciencealert.com

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :