1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مرز دانشمرز دانش

.

مشاهده نخستین شواهد در مورد منشأ انرژی تاریک

1401/12/1408:51
تعداد بازدید: 564 بار

گروهی از پژوهشگران بین‌المللی در جدیدترین تحقیقات خود به نخستین شواهد در مورد منشأ انرژی تاریک دست یافته‌اند. بر اساس یافته‌های این گروه تحقیقاتی، منشأ انرژی تاریک، سیاه‌چاله‌ها هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، گروهی از پژوهشگران بین‌المللی در جدیدترین تحقیقات خود به نخستین شواهد در مورد منشأ انرژی تاریک دست یافته‌اند. بر اساس یافته‌های این گروه تحقیقاتی که در «The Astrophysical Journal Letters»  به چاپ رسیده است، منشأ این انرژی، همان گونه که احتمال می‌رفت، سیاه‌چاله‌ها هستند.
وقتی ستاره‌شناسان دریافتند که جهان با سرعتی فزاینده در حال انبساط است، این نظریه را مطرح کردند که احتمالا نیرویی وجود دارد که بر گرانش غلبه کرده و همه چیز را از هم دورتر می‌کند. این نیرو «انرژی تاریک» نامیده می‌شود و هیچ‌کس تا به حال متوجه نشده که این انرژی از کجا آمده است.
اکنون گروهی متشکل از ۱۷ پژوهشگر بین‌المللی به سرپرستی «دانشگاه هاوایی» نخستین شواهد را در مورد نقطه مبدأ انرژی تاریک که همان سیاه‌چاله‌ها هستند، کشف کردند.
لازم به ذکر است، این ایده که سیاه‌چاله‌ها منشأ انرژی تاریک هستند، ایده جدیدی نیست و در واقع بخشی از نظریه نسبیت عام انیشتین به شمار می‌رود؛ اما این نخستین‌بار است که ستاره‌شناسان، شواهد رصدی را برای حمایت از این نظریه به دست می‌آورند.
جرم سیاه‌چاله‌ها از دو طریق افزایش می‌یابد؛ افزایش گاز و ادغام با سیاه‌چاله‌های دیگر. پژوهشگران با مطالعه ۹ میلیارد سال تکامل سیاه‌چاله در کهکشان‌های بیضوی غول‌پیکر خفته، دریافته‌اند که سیاه‌چاله‌های قدیمی، بسیار بزرگتر از آن چیزی هستند که انتظار می‌رفت براساس این 2 روش رشد داشته باشند. این بدان معناست که باید راه دیگری برای به‌دست آوردن جرم توسط این سیاه‌چاله‌ها وجود داشته باشد. نظر پژوهشگران این است که انرژی تاریک به شکل انرژی خلأ است؛ نوعی انرژی که در فضا - زمان گنجانده شده گه اجزای جهان را از هم دورتر می‌کند و انبساط را سرعت می‌بخشد.
یکی از پژوهشگران این پروژه اظهار کرد: اگر این نظریه درست باشد، کل حوزه کیهان‌شناسی را متحول می‌کند؛ زیرا ما نهایتا گزینه‌ای را برای منشأ انرژی تاریک در اختیار داریم که بیش از ۲۰ سال، کیهان‌شناسان و فیزیکدانان نظری را دچار سردرگمی کرده بود.


منبع خبر:
 www.space.com

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :