1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مرز دانشمرز دانش

.

آزمایش پیشران هسته‌ای جدید برای پرتابه‌های فضاپیما

1401/11/2407:33
تعداد بازدید: 739 بار

سازمان ناسا قصد دارد یک پیشران هسته‌ای جدید را آزمایش کند که طول سفرهای فضایی را بسیار کاهش می‌دهد؛ این آزمایش در مدت زمان 5 سال انجام می‌شود و قرار است تا سال 2027 به نتیجه نهایی برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، ناسا در حال سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌هایی به‌منظور آزمایش پرتاب موشک با پیشران هسته‌ای تا سال 2027 است.
بر اساس برنامه‌ای که این سازمان برای توسعه مفهومی این نوع جدید از سیستم پیشران هسته‌ای گرمایی پیش‌بینی کرده است، زمان سفر به مریخ می‌تواند به 45 روز کاهش یابد.
سفرهای فضایی همواره تهدیداتی برای سلامت فضانوردان به همراه دارد؛ قرارگیری در معرض پرتوهای کیهانی و بادهای خورشیدی، عوارض روانشناختی که به سبب دوری از شرایط زمینی برای مدت طولانی ایجاد می‌شود و بسیاری از مواردی‌که سبب افزایش احتمال بروز بیماری‌های مزمن و آشکار برای فضانوردان شده است، بنابراین کاهش مدت سفرهای فضایی، همواره یکی از دغدغه‌های دانشمندان بوده است.
به گفته رییس سازمان ناسا: «افزایش سرعت سفر، یک قابلیت بزرگ برای مأموریت‌های فضایی به مریخ است و فضانوردان می‌توانند با کمک این فناوری جدید، سریع‌تر از همیشه سفرهای فضایی را انجام دهند». همچنین به گفته وی ناسا قصد دارد تا اواخر دهه 2030 یا اوایل دهه 2040، برای نخستین‌بار انسان را روی مریخ قرار دهد.
ایده استفاده از پیشران حرارتی هسته‌ای برای پرتابه‌های فضاپیما، نخستین‌بار در دهه 60 آزمایش شد. این ایده مبتنی بر استفاده از راکتور هسته‌ای به‌منظور گرم کردن یک پیشران مایع مانند هیدروژن است، این گرما مایع را به گاز تبدیل می‌کند و با انبساط گاز، نیروی رانش ایجاد شده و پرتابه به جلو رانده می‌شود.
این پرتابه‌ها 3 برابر موتورهای موشکی مبتنی بر پیشران شیمیایی کارآمدتر هستند و نسبت به آن‌ها بسیار سریع‌تر خواهند بود.
این پرتابه‌ها علاوه بر تحمل بار سنگین‌تر، می‌توانند سریعتر از پرتابه‌های با پیشران شیمیایی سفر کنند. در حال حاضر، سفر به مریخ با استفاده از یک موشک هسته‌ای ممکن است حدود 4 ماه طول بکشد که بسیار کوتاه‌تر از ۹ ماه معمول برای موشک‌های قدیمی‌تر است.

منبع خبر:

https://news.yahoo.com

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :