1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مرز دانشمرز دانش

.

تولید برق از طریق برف توسط دانشمندان ژاپنی

1401/11/1614:34
تعداد بازدید: 812 بار

گروهی از محققان ژاپنی به روشی جالب برای تولید برق از برف دست یافته‌اند که می‌تواند برای بسیاری از کشورهایی که در مناطق سردسیر بوده و با بحران انرژی مواجه هستند، راه‌گشا باشد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی عمومی و اطلاع‌رسانی، مبنای روش محققان ژاپنی برای تولید برق از برف، چرخش توربین‌ها از طریق ایجاد جریان همرفت به واسطه اختلاف دمای بین هوای سرد و گرم است.

محققان ژاپنی ساکن شهر آئوموری، به‌منظور تامین انرژی پایدار و رفع کمبودهای احتمالی، مطالعه بر روی روشی نوین برای تولید برق از برف را آغاز کرده‌اند. این شهر یکی از پربرف‌ترین مناطق روی زمین محسوب می‌شود و هر ساله هزینه هنگفتی صرف اقدامات ایمنی و جمع‌آوری برف از سطح جاده‌ها و ساختمان‌ها می‌شود. بدین منظور، اکنون گروهی از محققان یک استارتاپ، راه‌حل جالبی را برای مشکل انباشت برف ارایه کرده‌اند که ایده اصلی آن استفاده از ذخایر برف اضافی شهر آئوموری برای تولید برق پاک و مقرون به‌صرفه است.

دانشمندان ژاپنی در طول مطالعه خود از مقادیر زیادی برف و هوای آزاد برای تامین انرژی توربین‌های تولید برق استفاده می‌کنند.

بدیهی است که هوای بیرون در مقایسه با هوای اطراف برف، به‌دلیل دریافت گرما از خورشید، از دمای بالاتری برخوردار است. محققان از لوله‌های حرارتی برای تامین هوای سرد (از برف ذخیره شده) و هوای گرم (از فضای بیرون) بهره می‌برند. بدین ترتیب، اختلاف دما بین هوای سرد و گرم باعث ایجاد جریان همرفت در مایع خنک‌کننده توربین می‌شود که در نهایت چرخش توربین و تولید برق را به‌همراه خواهد داشت.

به‌گفته پژوهشگران این پروژه، تولید برق از برف به این روش می‌تواند بازدهی مشابهی با نیروگاه انرژی خورشیدی داشته باشد و احتمالا روشی بسیار مقرون به‌صرفه خواهد بود.

یکی از عوامل تعیین‌کننده در راندمان این سیستم، فاکتور اختلاف دما است بدین صورت که هرچه اختلاف دما بیش‌تر باشد، بازده تولید برق نیز افزایش خواهد یافت.

این نخستین‌بار نیست که دانشمندان شانس خود را برای تولید برق از برف امتحان می‌کنند. در سال ۲۰۱۹، گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا نیز دستگاهی را توسعه دادند که می‌توانست از بارش برف، الکتریسیته تولید کند؛ البته این نمونه تنها قادر به تامین انرژی دستگاه‌های کوچک بود و کاربرد محدودی داشت. بااین‌حال، هیچ‌یک از راه‌حل‌های پیشین در حد و اندازه آنچه محققان ژاپنی ارایه کرده‌اند، نمی‌تواند در مقیاس وسیع از برف، برق تولید کنند.

منبع خبر:
https://japantimes.co.jp

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :