1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

معاون رییس جمهور در سفر به استان یزد تاکید کرد:

تولد دوباره بافق با بهره‌برداری و توسعه معادن / شکوفایی و رونق اقتصادی بافق با آغاز عملیات اکتشاف در معدن ناریگان

1401/12/1816:51
تعداد بازدید: 1055 بار

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: با آغاز عملیات اکتشاف و بهره برداری از مواد پرتوزا و عناصر همراه معدن ناریگان بافق، شاهد  تولد دوباره بافق در اشتغالزایی و رونق اقتصادی خواهیم بود.

در جریان سفر امروز (پنجشنبه، ١٨ اسفند) معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران به استان یزد، عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از مواد پرتوزا و عناصر همراه در محدوده آنومالی۸ منطقه  ناریگان شهرستان بافق آغاز شد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی، مهندس محمد اسلامی در آیین اکتشاف و استخراج این معدن به عنوان یکی از بزرگترین معادن عمیق سنگ آهن اظهار کرد: با آغاز عملیات اکتشاف و بهره برداری از مواد پرتوزا و عناصر همراه این معدن  شاهد شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغالزایی در استان یزد خواهیم بود.
وی با اشاره به اقتصاد هسته‌ای و دستاورد اکتشاف و استخراج معادن و دستاوردی که این بخش برای کشور به ارمغان خواهد آورد؛ گفت: امروز توفیق داشتیم که عملیات بهره برداری  معدن  ناریگان استان یزد که دارای مواد پرتوزا و عناصر همراه است را با همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی آغاز کنیم.
وی افزود: برای سازمان انرژی اتمی نکته حایز اهمیت این است که به موجب اختیارات قانونی بتواند در زمینه بهره‌برداری از مواد پرتوزا و نیز عناصر همراه آن‌ها  اقدام کند. به این ترتیب هم چرخه سوخت هسته‌ای کشور تغذیه می‌شود و هم به شکوفایی اقتصاد معادن در این نقطه از کشور که دارای یکی از ذخایر بزرگ معدنی است، منجر خواهد شد.
 
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه این معدن در این منطقه از کشور یکی از ذخایر بزرگ در عمق زمین بوده که تاکنون برداشت نشده است، گفت: این معدن از جمله معادن عمیق کشور به‌شمار می‌آید که می‌تواند صنعت معدنی ما را به فناوری‌های پیشرفته مجهز کند.
وی افزود: این معدن می‌تواند ما را به این ظرفیت برساند که برداشت از اعماق را انجام دهیم و یک جایگزین مناسب برای معدن چغارت است که 50 سال بهره‌برداری از آن انجام شده است و در نهایت باید گفت معدن ناریگان با اکتشاف و استخراج می‌تواند موجب پایداری اشتغال و شکوفایی منطقه شود .
معاون رییس جمهور در ادامه تصریح کرد: امیدواریم این شیوه و نگاه جدید به گونه‌ای باشد که با مدیریت استاندار محترم و نیز شرکت سنگ آهن مرکزی بستری فراهم شود تا دغدغه‌ها و کمبودهایی که در منطقه وجود داشت در سایه بهره‌برداری از این معدن رفع و زمینه‌های اشتغالزایی و رونق اقتصادی فراهم شود و به این ترتیب هم باری از روش دوش دولت برداشته می شود و در نهایت توسعه معدن ناریگان تاثیرات خود را به اشکال گوناگون نشان خواهد داد.
وی ادامه داد: یکی از این تاثیرات مهم توسعه این معدن؛ تربیت نیروی انسانی است که در تعامل منطقه‌ای بحث آموزش نیروی انسانی را دنبال خواهیم کرد. همچنین با سرمایه گذاری که صورت می‌گیرد؛ بخشی از چرخه سوخت را در منطقه دنبال می‌کنیم و استخراج و تولید سنگ آهن هم توسط شرکت سنگ آهن مرکزی انجام می‌شود.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: این شرایط، تنوع گرایش شغلی و تحصیلی توأمان را به وجود می‌آورد و مردم منطقه از مزایای آن بهره‌مند خواهند شد.

ایجاد تحول بزرگ در حوزه صنعت و معدن استان یزد
در بخشی دیگری از این مراسم دکتر احمدی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای(تماس) با اشاره به آغاز این پروژه در بافق استان یزد، اظهار کرد: عملیات بهره برداری از آنومالی۸ ناریگان آغاز شد و باید گفت جزو یکی از معادن بزرگ در عمق زیاد است.
وی افزود: این معدن ذخیره بالایی از عناصر پرتوزا و همراه دارد همچنین تخمین زده شده بیش از 150 تا 200 میلیون تن سنگ آهن در این معدن که دارای عمق زیاد است؛‌ وجود داشته باشد.
معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این معدن در محدوده شهر بافق قرار دارد و  با همکاری شرکت سنگ آهن مرکزی و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان کار اکتشاف و استخراج در آن انجام خواهد شد. این پروژه تحول بزرگی در حوزه صنعت معدن ایجاد خواهد کرد و تحت تاثیر آن شاهد اشتغالزایی بزرگی در حوزه صنعت و معدن در این منطقه خواهیم بود.

گفتنی است در این مراسم دکتر حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی، دکتر تولایی مدیرعامل شرکت مهندسی اکتشاف و استخراج کانی های نوین پارسه (اسکام)  و دکتر صباغیان، نماینده مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی و دکتر فاطمی، استاندار یزد سخنرانی کردند.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :