1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

با حضور رییس سازمان انرژی اتمی و جمعی از مسئولان استان بوشهر؛

عملیات احداث پروژه آب شیرین‌‌کن در بوشهر آغاز شد

1401/6/410:19
تعداد بازدید: 1908 بار

عملیات احداث پروژه آب شیرین‌‌کن در بوشهر با حضور مهندس اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی و جمعی از مسوولان این سازمان و همچنین استان بوشهر امروز، چهارم شهریور ماه آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه مراسم احداث این پروژه اظهار کرد: هفته دولت را تبریک عرض کرده و یاد و خاطره شهدای والامقام، شهید رجایی و شهید باهنر را گرامی می‌دارم؛ بنده حامل سلام حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور محترم کشورمان به مردم عزیز استان بوشهر هستم.
مهندس محمد اسلامی افزود: در سفر رییس جمهور به بوشهر، مطالبه دیرینه مردم این استان برای برخورداری از پروژه آب شیرین‌کن مطرح شد و بر اساس تقاضاهای فراوان و نیز اعلام آمادگی سازمان انرژی اتمی، مقرر شد در استان بوشهر و در کنار شهر نسبت به احداث 70 هزار متر مکعب ظرفیت تامین آب از طریق آب شیرین‌کن اقدام کنیم.
وی تاکید کرد: این پروژه مطالبه دیرینه و کهن مردم استان بوشهر محسوب می‌شود؛ خدا را شاکریم که با همت استاندار بوشهر و مسوولان استانی و نماینده ولی‌فقیه در این استان؛ امروز این آرزو در نقطه آغاز قرار گرفت و ما توانستیم با همتی که شد، زمین مناسب را در اختیار بگیریم؛ طراحی‌های مقدماتی و پیش‌اجرا امروز آغاز شد و به منظور آماده سازی زمین از امروز اقدامات اجرایی انجام و پیگیری می‌شود.
وی افزود: پروژه آب شیرین‌کن با ظرفیت 70 هزار متر مکعب در بازه زمانی 2 تا 2.5 سال به اتمام خواهد رسید و تلاش می‌کنیم تا این پروژه را حتی در کمتر از 2 سال به اتمام رسانده و بهره‌برداری کنیم.
مهندس اسلامی تاکید کرد: موضوع اصلی این است که بتوانیم با اتمام این پروژه، 70 هزار متر مکعب آب را به شبکه‌ای که قرار است مورد مصرف قرار گیرد، متصل کنیم.
وی بیان کرد: همچنین باید توجه داشت نیروگاه اتمی بوشهر در حال توسعه است و ما دو واحد نیروگاهی 1050 مگاواتی دیگر در دست اجرا داریم؛ این اقدامات و تلاش‌ها در شهر بوشهر ظرفیت بزرگی را برای امیدآفرینی و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌هایی که در تمام بخش‌های فنی ، مهندسی و اجرایی  می‌توانند نقش‌آفرینی کنند را روزافزون کرده و موجب افزایش این پتانسیل‌ها خواهد شد؛ امید است برق و آبی که از این مجتمع حاصل می‌شود، برای مردم پربرکت و ماندگار باشد.
نام شهید رییسعلی دلواری بر فراز مجتمع آب‌شیرین کن بوشهر
معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: در آستانه سالروز شهادت شهید والامقام رییسعلی دلواری هستیم و امروز با تصمیم مسوولان استانی، این مجتمع به نام شهید رییسعلی دلواری نام‌گذاری شد که انشاالله از برکت خون شهدا و انفاس قدسیه آنان و عنایات آقا امام زمان(عج)، این پروژه بدون مانع و مشکل پیش رود و به سرانجام برسد.
وی درباره ظرفیت فراوان خلیج فارس برای احداث پروژه‌های آب شیرین‌کن توضیح داد: کل 10 هزار مگاوات برق جدید را در سواحل جنوبی پیش‌بینی‌ کرده‌ایم و در هر منطقه‌ای که نیروگاه احداث کنیم؛ غیر از اینکه برداشت آب از دریا را برای فرایندهای داخل نیروگاه در دستور کار داریم در جوار نیروگاه‌ها، احداث مجتمع‌های آب شیرین‌کن را نیز در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم آب و برق را به صورت توأمان برای آن منطقه تامین کنیم.
وی اضافه کرد: در جوار مناطقی که نیروگاه نصب و احداث می‌شود، حتما باید ظرفیت‌های بهره‌برداری و مصرف بالا نیز به‌وجود آید زیرا نیروگاه اتمی را پس از روشن شدن، نمی‌توان تعطیل کرد و باید به صورت پیوسته برق تولید کند و از انرژی تولید شده نیز استفاده شود بنابراین در جوار نیروگاه‌ها، مکان‌هایی وجود دارد که دارای ظرفیت‌های بزرگ صنعتی است به همین دلیل آب مصرفی هم نیاز دارند که با توجه به این نگاه و رویکرد در یک زمان به تولید برق و آب شیرین توجه می‌کنیم.
گفتنی است کلنگ‌زنی پروژه آب شیرین‌‌کن به ظرفیت روزانه 70 هزارمتر مکعب و در زمینی به مساحت 9هکتار در بوشهر انجام شد.
با ساخت این پروژه روزانه به ظرفیت 70 هزار متر مکعب آب، شیرین می‌شود که به صورت مستقیم هرثانیه 2.5 تا 3.5 متر مکعب آب دریا قابل شیرین شدن است و این پروژه به‌گونه‌ای طراحی شده که ظرفیت آن تا 105 هزار متر مکعب در روز قابل توسعه است.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :