1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری:

تلاش برای استفاده از دانش‌هسته‌ای در صنعت نفت

1401/4/810:07
تعداد بازدید: 744 بار

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت درباره ضرورت استفاده از دانش هسته‌ای و پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی گفت: در ماه‌های اخیر و به دنبال توجه به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر دانش بنیان شدن صنعت نفت، غیر از روش‌ها و مسیرهای قبلی که برای فرآوری شدن صنعت نفت استفاده می‌شد؛ دنبال راه‌ها و استفاده از روش‌ها و فن‌آوری‌های جدید بودیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، وحیدرضا زیدی‌فر در حاشیه برگزاری همایش «توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی »، با بیان این مطلب افزود: با متخصصان و معاونان سازمان انرژی اتمی جلساتی برگزار شد تا با بررسی توانایی‌های این سازمان و نیازهای صنعت نفت به جمع‌بندی برسیم و در نهایت با همکاری مشترک بتوانیم در مسیر فناورانه کردن صنعت نفت تلاش کنیم و به آنچه مدنظر مقام معظم رهبری است، دست یابیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از پرتوها می‌تواند در تشخیص انواع نفت، زمان مناسب استخراج از چاه‌های نفت و ... کاربرد داشته باشد یا خیر؛ توضیح داد: متخصصان سازمان انرژی اتمی مواردی را برای ما شرح دادند و از سوی وزارت و شرکت نفت نیز بررسی شد که نتایج نشان می‌دهد می‌توان با استفاده از دانش‌ و مباحث هسته‌ای به موارد متعددی از جمله موارد فوق دست یافت و همچنین می‌توان از این دانش در برش‌های نفت سنگین و تبدیل آن به نفت سبک، مباحث پیگ‌رانی هوشمند، کنترل سیستم‌های صنعتی و استخراج هلیوم از گاز طبیعی استفاده کرد که جزو موارد مورد نیاز وزارت و صنعت نفت است که امیدواریم با همکاری سازمان انرژی اتمی این موارد را به خوبی دنبال کرده و پیش‌ ببریم.
زیدی‌فر در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون از نمونه‌های خارجی در صنعت نفت استفاده می‌شود یا خیر، بیان کرد: در صنعت نفت و در زمینه موارد شاخص که مربوط به انرژی هسته‌ای باشد،‌ موردی نداریم البته مواردی مانند پرتونگاری سال‌هاست که در صنعت نفت استفاده می‌شود اما موارد خاص که نیازهای فناورانه صنعت نفت را با استفاده از انرژی هسته‌ای پوشش دهد، پروژه جدیدی است و تاکنون شاهد استفاده از آن در صنعت نفت نبوده‌ایم.
وی تاکید کرد: زمینه برای استفاده از محصولات فناورانه و دانش‌بنیان حوزه‌ هسته‌ای در صنعت نفت فراهم شده؛ بر اساس نقشه راه در نظر گرفته شده در زمینه صنعت نفت فناور و پیشرفته و مطابق با منویات رهبر معظم انقلاب پیش‌ خواهیم رفت و باید گفت صنعت هسته‌ای در این راه نقش بسیار مهمی را می‌تواند ایفا کند.
گفتنی است نخستین سمینار تخصصی «توسعه کاربرد پرتوها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی» با هدف معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شرکت توسعه کاربرد پرتوها و با محوریت فرهنگ‌سازی، آموزش و ترویج انواع کاربردهای پرتو در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد.
در این سمینار توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با رویکرد توسعه کاربرد پرتوها و همچنین  فرصت‌های سرمایه‌گذاری جهت کاهش وابستگی به واردات برخی دستگاه‌ها و محصولات و نیز ایجاد ارزش‌افزوده با ایجاد ارتباط و احیای همکاری میان نهادهای حاکمیتی و نظارتی و قانون‌گذار، بخش دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و  شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت توسعه کاربرد پرتوهای ایران، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :