1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

پربازدیدترین ها

.

معاون سازمان انرژی اتمی بیان کرد؛

حفظ سلامت جامعه با توسعه فناوری و صنعت هسته‌ای

1401/12/312:13
تعداد بازدید: 10268 بار

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها گفت: صنعت هسته‌ای در بعد اقتصادی فعالیت‌های بسیار خوبی داشته است؛ به عنوان مثال در فعالیت‌های مرتبط با صنعت برق، امروز با داشتن نیروگاه بوشهر توانسته‌ایم شاهد صرفه‌جویی بیش از 85 میلیون بشکه نفت باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران،  سید پژمان شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی با بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو، درباره مهم‌ترین ابعاد اقتصادی و فواید توسعه صنعت هسته‌ای برای کشور اظهارکرد: اگر می‌خواستیم نیروگاه دیگری را با سوخت فسیلی و نفت معادل نیروگاه بوشهر راه اندازی کنیم، نیاز به مصرف 85 میلیون بشکه نفت داشتیم. درواقع هرچه به سمت راه‌اندازی نیروگاه‌های اتمی حرکت کنیم، می‌توانیم شاهد صرفه جویی در منابع بیشتری باشیم.

شیرمردی ادامه داد: با راه‌اندازی هرچه بیشتر نیروگاه‌های هسته‌ای مانند نیروگاه بوشهر، می‌توانیم در مصرف برق تا حد قابل توجهی صرفه‌جویی کنیم و از ارزش افزوده آن برای منافع اقتصادی کشور، بهره ببریم. در همین راستا تولید 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای، یکی از مهم‎‌ترین برنامه‌های ما برای آینده خواهد بود.


آورده حدود 40 میلیون دلاری کیت‌های رادیودارو برای کشور

وی با اشاره به تولید کیت‌های رادیودارو در کشور به  وسیله صنایع هسته‌ای تصریح کرد: درحال حاضر به طور متوسط، بین 500 هزار تا یک میلیون کیت رادیودارو در کشور تولید می‌شود. اگر این کیت‌ها به وسیله صنعت هسته‌ای تولید نشود، مجبور به واردات آن خواهیم شد که موجب خروج ارز می‌شود. باید توجه داشته باشیم که تولید کیت‌های رادیودارو ، می‌تواند  حدود 40 میلیون دلار برای کشور آورده اقتصادی داشته باشد.

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: فناوری هسته‌ای، یک صنعت های‌تک، پیشران، استقلال آفرین و اقتدار آفرین‌ است که کشور ما به آن نیاز دارد. باتوجه به اینکه ایران به سمت صنعتی شدن حرکت می‌کند، نیاز به صنعت هسته‌ای دارد.
وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین روش‌های تامین برق کشور، انرژی هسته‌ای است زیرا انرژی پایدار و تمیز محسوب می‌شود که با استفاده از آن به صنایع دیگر نیز می‌توانیم کمک کنیم.

وی تاکید کرد: سلامت جامعه از دیگر موضوعات مهم کشور است که صنعت هسته‌ای‌ می‌تواند به آن کمک کند؛ اگر نتوانیم رادیوداروهایی تشخیصی و درمانی را تولید کنیم، باید به سمت واردات برویم. استریل تجهیزات پزشکی، از دیگر فواید صنعت هسته‌ای برای تامین سلامت کشور است. این موضوع درحالی است که تجهیزات پزشکی اگر با روش‌های غیر پرتویی استریل شوند، کیفیت کافی را نخواهند داشت.


شیرمردی با اشاره به استریل سازی تجهیزات پزشکی به وسیله پرتودهی هسته‌ای بیان کرد: استریل سازی تجهیزات پزشکی به وسیله گازهای شیمیایی می‌تواند مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد می‌کند زیرا باقیمانده احتمالی مواد شیمیایی برای بدن می‌تواند منجر به حساسیت شود.  براساس آخرین آمار، 85 درصد تجهیزات پزشکی یک بار مصرف در کشور ژاپن، به وسیله پرتو استریل می‌شود.

فواید استفاده از رادیوداروها
معاون سازمان انرژی اتمی درباره فواید استفاده از رادیوداروها گفت: امروز در دنیا و کشور ما، از رادیوداروها برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌شود؛ بسیاری از بیماری‌ها با روش‌های معمولی و استفاده از روش‌هایی مانند سی تی اسکن و ام آر آی قابل تشخیص نیستند. رادیوداروها این اجازه را به ما می‌دهند که کوچک‌ترین تومورهای سرطانی را در مراحل اولیه تشخیص دهیم تا پزشک برای درمان بیماری، طرح درمان کند. همچنین رادیوداروها برای تسکین دردهای ناشی از بیماری سرطان نیز قابل استفاده است.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :