1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

مهندس اسلامی بیان کرد:

تلاش شهدای هسته‌ای زمینه‌ساز تعالی صنعت هسته‌ای شد

1401/10/2114:32
تعداد بازدید: 611 بار

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران با تقدیر از تلاش دانشمندان هسته‌ای گفت: یاد و خاطره شهید احمدی‌روشن، شهید قشقایی و شهید دکتر علی‌محمدی را گرامی می‌دارم و فرارسیدن ایام شهادت این عزیزان را به خانواده شهدا و تمام همکاران سازمان انرژی اتمی ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران؛ مهندس محمد اسلامی به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت دانشمندان هسته‌ای در شبکه خبر با بیان این مطلب اظهار کرد: شهدای هسته‌ای جوانانی بودند که عاشقانه تمام ظرفیت فکری، اجرایی و نیز توان مدیریتی خود را به خدمت گرفتند.
وی ادامه داد: شهدای هسته‌ای برای خدمت سر از پا نمی‌شناختند و با توجه به اینکه دنیا به این سمت حرکت می‌کرد تا ما را از مسیر پیشرفت متوقف کند و اجازه ندهد در مسیر بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای وارد شویم؛ این شهدا مسیری را باز کردند و ظرفیتی را ایجاد کردند که دنیا باور کرد که ما کشوری بر پایه فناوری هسته‌ای هستیم و باید این حقیقت را بپذیرند.
مهندس اسلامی درباره نقش شهدای هسته‌ای در پیشرفت فناوری هسته‌ای توضیح داد: روح شهدای هسته‌ای و همچنین سایر شهیدان شاد باشد؛ به حمدالله با گام‌های این عزیزان صنعت هسته‌ای به بلوغ رسید و مهمترین دستاورد این بود که ما دارای ظرفیت خودکفایی شویم؛ ظرفیتی که غربی‌ها نمی‌توانند آن را از بین ببرند و یا تخریب و حذف کنند؛ بر اساس قوانین و موازین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فناوری هسته‌ای حق مسلم ما است؛ در‌حالی‌که دشمنان با زورگویی به دنبال جمع‌کردن این صنعت در جمهوری اسلامی ایران بودند اما به لطف خداوند، ایجاد ظرفیت تبدیل به ایجاد قابلیت شد و ما در دهه گذشته به شکل تمام عیار خودکفا شدیم.


دستاوردهای چشمگیر سازمان انرژی اتمی

وی ادامه داد: زمانی برای تامین و تهیه تدارکات و اقلام مورد نیاز تحریم‌ها را دور می‌زدیم اما اکنون خودکفا شده‌ایم و می‌توانیم نیاز سایر کشورها را نیز برآورده سازیم؛ دارای قدرت صادرات هستیم هرچند قصد این کار را نداریم اما اگر کسی و یا آژانس بخواهد می‌توانند از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.
وی تصریح کرد: اکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مشاهده دستاوردهای ما به صورت فوق‌العاده با احترام تقاضا می‌کند که این موارد را در اختیار سایر کشورهایی که معرفی می‌شوند؛ قرار دهیم.  این مساله نشان می‌دهد که کل زنجیره فعالیت ما در سوخت هسته‌ای خودکفاست.
وی تصریح کرد: اگر ما غنی‌سازی و سوخت هسته‌ای نداشتیم و نمی‌توانستیم هیچ رادیودارویی تولید کنیم؛ همانند برخی کشورها در تهیه این موارد دچار مشکل می‌شدیم. در حالی که اکنون و به لطف الهی در تمام این زمینه‌ها خودکفا شده‌ایم.


چگونگی توسعه صنعت هسته‌ای و نحوه استفاده مردم از دستاوردهای بومی

وی درباره چگونگی توسعه صنعت و فناوری هسته‌ای و نیز نحوه استفاده مردم از دستاوردهای بومی این بخش تصریح کرد: به لطف الهی و برخلاف میل و اراده دشمنان و نیز اقدامات همه‌جانبه و گسترده استکبار جهانی؛ جمهوری اسلامی ایران امروز تبدیل به یک کشور هسته‌ای شده و با اتکا بر توان بومی توانسته‌ایم به موفقیت‌ها و دستاوردهای چشمگیری دست یابیم.
وی بیان کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در دو محور استفاده از انرژی هسته‌ای، بخش قدرت (تولید برق) و نیز در حوزه کاربرد پرتوها توانسته موفقیت‌هایی کسب کند و فعالیت‌های خود را گسترش دهد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در یک‌سال گذشته و بر اساس سند راهبردی سازمان در افق 20 ساله که در دولت سیزدهم تهیه، تصویب و رونمایی شد و در دستور کار قرار گرفت؛ در گستره‌ای بیش از گذشته، توسعه نیروگاه‌های اتمی و نیز استفاده و توسعه کاربرد پرتوها را در دستور کار قرار دادیم و در این راه متفاوت‌تر از گذشته در حال حرکت هستیم.
مهندس اسلامی عنوان کرد: خوشبختانه در بخش سلامت و تولید رادیوداروها به موفقیت‌هایی رسیده‌ایم و سعی کرده‌ایم تا ملت عزیز و شریف ایران بتوانند از دانش به روز در این حوزه بهره‌مند شوند؛ به‌طوری‌که داروهایی که سازمان انرژی اتمی تولید و عرضه کرده اکنون در اختیار یک میلیون بیمار قرار گرفته و حدود 206 مرکز پزشکی هسته‌ای در کشور از ظرفیت این داروها استفاده می‌کنند.
وی تاکید کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در گام جدید قصد دارد تا بخش تشخیصی رادیوداروها با هدف افزایش ضریب دقت را مد نظر قرار دهد و گام‌های اساسی در زمینه شناسایی سریع‌تر سلول‌های سرطانی برداشته‌ایم و رادیوداروهای جدیدی را در این زمینه تولید و رونمایی کرده‌ایم.
وی ادامه داد: گام‌هایی به سمت مرحله تکمیلی برداشته‌ایم که بر اساس آن تست بالینی رادیوداروها در حال انجام است و این داروها در بخش درمانی استفاده می‌شوند و دقیقا بر همان سلولی که مورد تشخیص قرار گرفته است، اثر می‌گذارد و آن را از بین می‌برد بدون اینکه آثار جانبی و تبعاتی برای بیماران ایجاد کند.
معاون رییس جمهور با اشاره به قابلیت‌های رادیوداروها خاطرنشان کرد:‌ قابلیت‌های این رادیوداروها سبب شده تا امروز ایران در زمره چند کشور نخست دنیا قرار گیرد و امیدوارم زودتر فرایند‌های بالینی این داروها را بتوانیم طی کنیم و به قابلیت عرضه به بیماران دست یابیم.

هدف‌گذاری برای سهم 20درصدی در سبد انرژی کشور و تولید برق هسته‌ای

مهندس اسلامی با اشاره به تدوین و تهیه اسناد بلند مدت سازمان انرژی اتمی توضیح داد: دستیابی و تولید 20درصد برق‌ هسته‌ای از مجموع سبد انرژی کشور را هدف‌گذاری کرده‌ایم، با توجه به تغییرات شرایط اقلیمی و اکوسیستم در دنیا همه کشورها متعهد و مکلف شده‌اند که تولید گازهای گلخانه‌ای و کربن را به صفر برسانند و این مهم جزو تعهدات جهانی است و ما باید به صورت شتابان به این سمت حرکت کنیم چراکه سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه انرژی نیز بر این مهم تاکید دارد بنابراین اگر به این سمت حرکت نکنیم در آینده موجب بروز مشکلاتی برای نسل‌های بعدی خواهد شد؛ به همین دلیل توسعه نیروگاه‌های اتمی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی عنوان کرد: همچنین در حال ایجاد قابلیت‌های طراحی، مهندسی، خلق فناوری و ظرفیت‌های صنعتی هستیم تا تبدیل به صنعتی قدرتمند در حوزه هسته‌ای و نیروگاه‌های برق شویم تا بدون وابستگی به دیگران بتوانیم این اقتدار را برای جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آوریم و این دانش و صنعت را در درون کشور گسترش دهیم.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: به دنبال محقق کردن این اهداف هستیم زیرا تبدیل به برنامه‌ای بزرگ و اقتدار آفرین در سطح جهانی خواهد بود.

برنامه‌های گسترده سازمان انرژی اتمی در زمینه توسعه کاربرد پرتوها

وی افزود: در زمینه کاربرد پرتوها نیز برنامه‌های گسترده‌ای را در دستور کار داریم؛ باید توجه داشت آفت‌زدایی به شیوه شیمیایی از محصولات کشاورزی دارای عوارضی برای سلامت است و دنیا به‌شکل قوی در دهه‌های گذشته به سمت استفاده از پرتوها در حوزه کشاورزی حرکت کرده و اما ما نسبت به این موضوع به صورت کامل حرکت نکرده‌ایم و آنچنان که بایسته و شایسته است ظرفیت‌سازی و ایجاد قابلیت نداشته‌ایم بنابراین در سند راهبردی سازمان، گسترش این  مهم در سطح ملی را هدف‌گذاری کرده‌ایم و در استان‌های مختلف کشور که کانون تولید محصولات کشاورزی هستند، ظرفیت توسعه کاربرد پرتوها را ایجاد می‌کنیم.
 وی گفت: همچنین آفت‌زدایی باغ‌ها و مزارع را در برنامه‌های کاری قرار داده‌ایم.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به استان‌هایی که قرار است سامانه‌های پرتودهی محصولات کشاورزی در آنها نصب و استفاده شود، گفت: در شمال، جنوب  و مرکز کشور 12 قطب به‌منظور استفاده از سامانه‌های پرتودهی برای محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده و در نظر گرفته شده است، برای نمونه در نخلستان‌ها با آفت زنجره مواجه هستیم و به محصول خرما آسیب می‌زند و همچنین آفت پسیل در باغ‌های پسته و یا آفلاتوکسین که در صادرات پسته مشکلاتی ایجاد کرده بود و همچنین در باغ‌های زیتون و مرکبات، مگس مدیترانه‌ای سبب بروز خسارت‌هایی به کشاورزان می‌شود که امسال در 200 هکتار از باغ‌های مازندران مبارزه با این آفت آغاز شد؛ که نتایج خوبی در بر داشت و توانستیم با استفاده از فناوری هسته‌ای و پلاسما مانع از تهاجمی شدن این حشره و ایجاد آسیب گسترده به باغ‌ها شویم.

کاربرد پلاسما در درمان زخم‌های دیابتی

مهندس اسلامی با اشاره به کاربرد فناوری پلاسما در درمان زخم‌های بیماران دیابتی عنوان کرد: مردم عزیز و بیمارانی که به بیماری دیابت مواجه هستند با مشکلات فراوانی نظیر قطع اعضا به دلیل پیشرفت زخم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند که برای خانواده‌ها بسیار دردناک است به همین منظور سازمان انرژی اتمی با حمایت دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند اقدام به ایجاد کلینیک‌های زخم برای بیماران دیابتی کند و قادریم کیلینک‌های زخم را با پلاسماتراپی تجهیز کنیم و با ترمیم زخم‌های دیابتی مانع گسترش آنها و ممانعت از قطع اعضای بیماران شویم.
مهندس اسلامی تاکید کرد: ‌این کار اقدامی بزرگ و افتخارآفرین محسوب می‌شود و در یک سال گذشته توانسته‌ایم به این مهم دست‌یابیم و این فناوری را درعرصه ملی عملیاتی کرده و گسترش داده‌ایم.

استفاده از فناوری هسته‌ای در درمان بیماری سرطان

معاون رییس جمهور با اشاره به استفاده از فناوری هسته‌ای در درمان بیماری سرطان توضیح داد: همچنین توسط پرفسور اکبری در بیمارستان شهدای تجریش از پلاسماتراپی در سرطان سینه بانوان بهره‌گیری شده به‌طوری‌که برای سه بیمار مبتلا به این نوع سرطان پیشرفته از پلاسماتراپی استفاده شده که نتایج مثبتی داشته است؛ اثر پلاسماتراپی بدین صورت است که مانع از تهاجمی شدن سلول‌های سرطانی می‌شود و بدون عوارض شیمی‌ درمانی پلاسماتراپی می‌تواند سلول‌های درگیر را جمع‌آوری کند که گام بزرگی در حوزه پزشکی محسوب می‌شود.


کاربرد پلاسما در حوزه محیط زیست

مهندس اسلامی ضمن اشاره به کاربردهای پلاسما در حوزه محیط زیست و مشکلات ناشی از شیرابه‌های حاصل از پسماندها و معضلات ناشی از آنها گفت:‌ این شیرابه‌ها سبب ایجاد معضلاتی برای مردم شده‌اند که در شمال کشور با استفاده از پلاسما این شیرابه‌ها را تصفیه کرده‌ایم؛ این سامانه تکنولوژی کاملا متفاوت است و دستاورد بزرگی محسوب می‌شود و با توجه به نتایج به‌دست آمده اجرای این پروژه در استان‌های شمالی در حال برنامه‌ریزی است و به دنبال پیاده‌سازی چندین پایلوت صنعتی برای تصفیه شیرابه‌ها هستیم و امیدواریم که شهرداری‌ها از این سامانه و فناوری استفاده کنند.
مهندس اسلامی تاکید کرد: خداوند را شاکریم و برکت الهی در بیش از یک‌سال گذشته شامل حال ما بوده و خداوند متعال زمینه پیشرفت‌های ما را در این عرصه‌ها فراهم ساخته و در این مدت گام‌های بزرگی در حوزه پلاسما برداشته شده است.
وی در پایان عنوان کرد: اکنون نیز در حال تحقیق و بررسی بر روی سولفورزدایی از محصولات نفتی به ویژه از مازوت هستیم و امیدواریم با سولفورزدایی مازوت ،آلایندگی آن را به صفر برسانیم.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :