1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در جشن  ملی پسته رفسنجان بیان کرد:

فناوری‌های نوین را در خدمت مردم قرار می‌دهیم /کمک فناوری هسته‌ای به دفع سم آفلاتوکسین از محصول پسته

1401/7/911:52
تعداد بازدید: 727 بار

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان به‌ویژه شهید سپهبد  حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: حاج قاسم به فرموده مقام معظم رهبری دارای مکتب است و در تمام عرصه‌ها در صف اول بود و کرمان سرزمین پرورش قهرمانی همچون شهید سلیمانی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، مهندس محمد اسلامی با بیان این مطلب در ششمین جشن ملی پسته که روز جمعه (8 مهر) در رفسنجان برگزار شد؛ گفت: کار و تلاش بی ادعا، محبت و صمیمیت با مردم و خسته نشدن و مقاوم بودن در همه عرصه ها و در صف اول بودن از ویژگی هایی است که خداوند به آن پاداش ویژه می دهد همانگونه که به آن شهید داد و سرزمین ایران این انسان بزرگ و بی ادعا را پرورش داد و این مهم موجب افتخار همیشه تاریخ خواهد بود.
اسلامی درخصوص بهره گیری از فناوری هسته‌ای در عرصه های مختلف کشور تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم دشمنان به شدت موضوع فناوری هسته‌ای در ایران را مورد تهاجم قرار داده و مخالف وجود این فناوری در ایران هستند.همه اتهام‌های بی‌اساس و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران که از اجرای آنها خسته نمی‌شوند در واقع به علت تاثیرات شگفت انگیز علمی انرژی هسته‌ای در همه بخش های صنعتی، کشاورزی و محیط زیست است. در سازمان انرژی اتمی تلاش می‌کنیم فناوری‌های نوین را در خدمت مردم قرار دهیم.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه انرژی هسته‌ای در عرصه‌های مختلف دارای قابلیت استفاده است؛ گفت: فناوری هسته‌ای در همه حوزه‌ها اعم از پزشکی، صنعت، محیط زیست و کشاورزی تاثیرات عمیقی دارد که در کشور کمتر آن را به کار گرفته‌ایم.
وی بیان کرد: یکی از محورها تحقیقات فناوری هسته‌ای در حوزه کشاورزی در استان کرمان است که سازمان انرژی اتمی سعی دارد این فناوری‌ها را به ویژه در بخش کشاورزی این استان اجرایی کند.
وی ادامه داد: استان کرمان در زمینه‌های مختلف کشاورزی از جمله پسته و خرما  در کشور زبانزد بوده و یکی از استان‌های شاخص برای فعال کردن و بکارگیری فناوری‌های هسته‌ای برای خدمت به مردم و فعالان حوزه کشاورزی محسوب می‌شود.
معاون رییس جمهور تاکید کرد: بخش کشت و کار و کشاورزی استان کرمان در اولویت و دستور کار اجرای فناوری‌های هسته ای این سازمان قرار دارد. زیرا بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی 30 درصد از محصولات کشاورزی ما در مرحله نگهداری از بین می رود و در نظر داریم با پرتو دهی گاما، ماندگاری محصولات کشاورزی را افزایش دهیم زیرا تا پیش از این سامانه پرتودهی گاما کاملا به خارج از کشور وابسته بود اما اکنون داخلی سازی شده و استان کرمان یکی از قطب های ۱۲ گانه پرتودهی کشور به شمار می رود و در این استان چند نقطه کانونی پیش‌بینی خواهد شد و امیدواریم با خودکفایی بتوانیم با پرتودهی، آفات محصولات کشاورزی را از بین ببریم که در همین زمینه نیز محصول خرما در اولویت قرار دارد.
مهندس اسلامی توضیح داد:  در بحث آفات پسته، سازمان انرژی اتمی در کمتر از 10 ماه موفق به گذراندن مراحل تحقیقاتی شد و توانستیم سیستم صنعتی را برای استفاده از فناوری پلاسما به ثمر برسانیم که این سامانه در 20 فروردین امسال رونمایی شد و تولید صنعتی آن در دست اقدام است و امیدواریم با مشارکت مردم و کمک مسئولان این سیستم در یکی از مناطق رفسنجان نصب شود.
وی بیان کرد: با حرکت به سمت سیستم صنعتی‌‌سازی توانستیم نتیجه تحقیقات پلاسما را برای محصولات کشاورزی به‌کار بگیریم که دفع سم آفلاتوکسین از محصول پسته با کمک فناوری هسته‌ای در دستور کار قرار گرفته است.
معاون رییس جمهور عنوان کرد: سیستم پلاسما عامل مهم و مؤثری برای دفع آفت پسیل پسته محسوب می شود زیرا با استفاده از آن بر روی آب و خاک توانستیم آفت پسیل را با نتیجه بالای 97 درصد دفع کنیم که این مهم در مسیر صنعتی شدن در این منطقه قابل آزمایش و عملیاتی شدن است.
وی گفت: امیدواریم بتوانیم نتایج این تحقیقات را به صورت موثر و با سرعت در محیط عملیاتی کنیم و باید اعلام کنم که با آمادگی جهاد کشاورزی و پژوهشکده های مرتبط می‌توانیم این سامانه را گسترش دهیم.
مهندس اسلامی با اشاره به وجود محصولات متنوعی مانند خرما در شرق استان کرمان و نیز پسته و مرکبات و ... بر لزوم دفع آفات از این باغ‌ها تاکید کرد و ادامه داد: مشکلات کشاورزان استان کرمان به اطلاع رییس جمهور خواهد رسید.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات علمی در حوزه فناوری هسته‌ای به منظور کاهش میزان خسارت ناشی از آفت در باغ‌های پسته و نیز دیگر محصولات کشاورزی استان کرمان با همکاری این سازمان جریان دارد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: در بخش معادن و استفاده از ژئوفیزیک هوابرد نیز باید تکنولوژی به روز را گسترش دهیم که در گام نخست شناسایی و بهره برداری از معادن در اولویت قرار دارد و با توجه به تفاهم‌نامه بین استان کرمان، سازمان انرژی اتمی ایران و نیز سرمایه‌گذاران، بهره‌برداری از معادن را گسترش می دهیم‌ تا این سازمان با فناوری در اختیار خود بتواند نقشی موثر برای بهبود وضع اقتصاد و اشتغال ایفا کرده و سلامت، امنیت غذایی و اشتغال پایدار را برای مردم این خطه فراهم سازد.

گفتنی است سال 1395 آئین‌های مرتبط با پسته رفسنجان در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شده و جشن ملی پسته همزمان با ششمین سالگرد ثبت ملی پسته رفسنجان روز جمعه هشتم مهرماه در شهر جوادیه الهیه فلاح رفسنجان با حضور رییس سازمان انرژی اتمی و هیأت همراه و همچنین مسوولان استانی و این شهرستان برگزار شد.
انتخاب شهر جوادیه الهیه فلاح یکی از قطب‌های اصلی پسته در شهرستان رفسنجان بوده و دارای تعداد زیادی از کشاورزان نمونه و رکوردداران تولید پسته و بهترین نمونه‌ باغ‌های پسته کشور است.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
login