1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

آخرین اخبار صنعت هسته‌ایآخرین اخبار صنعت هسته‌ای

.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

همه کشورها باید از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشند

1401/5/2416:08
تعداد بازدید: 439 بار

تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی میان سازمان انرژی اتمی ایران و بنیاد شهید و امور ایثارگران به امضا رسید.

 تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی میان سازمان انرژی اتمی ایران و بنیاد شهید و امور ایثارگران با حضور مهندس اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و دکتر قاضی زاده هاشمی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به امضا رسید.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، مهندس محمد اسلامی در این جلسه اظهار کرد: بنیاد شهید دارای جایگاه ویژه‌ و رفیعی بوده و پرچمدار زنده‌نگه‌ داشتن فرهنگ و جهاد است که رسالت بسیار بزرگی محسوب می‌شود.
 معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران خطاب به رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران وظیفه روایتگری برای زنده‌ ماندن فرهنگ ایثار و شهادت را برعهده دارد و با اقداماتی که انجام می‌دهید، توانسته‌اید این فرهنگ را نسل به نسل و سینه به  سینه منتقل کرده و این باور را تعمیق داده و اثربخش‌تر کنید.
وی تصریح کرد: البته باید در نظر داشت تشکیلاتی مانند بنیاد شهید در برخی موارد آسیب‌پذیر می‌شود بنابراین نباید اجازه داد تا آسیب‌پذیری این نهاد در ذهن و جان مدیران و کارکنان آن مجموعه رخنه کند بلکه باید در مواجهه با آسیب‌ها، تغییر جهت و مسیر داد زیرا باور جامعه این است که ایثارگران و رزمندگان بدون حاشیه در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف حاضر می‌شوند.
وی تاکید کرد: جامعه ایثارگران نیز دارای مطالباتی است که باید با برنامه‌ریزی، نیازهای مادی این عزیزان همانند سایر اقشار جامعه را تامین کرد و در این مسیر اجازه ندهیم جریانات بیرونی یا درونی بر فرهنگ ایثار و شهادت غلبه کرده و این جامعه را تضعیف کنند.
مهندس اسلامی گفت: در این مسیر مهم است که برنامه و راهبرد صحیح داشته و در سیاست‌ها پابرجا بود بنابراین باید نسبت به کیفی‌سازی برنامه ‌و سیاست‌ها اقدام کرد و با ثابت‌ نگه‌داشتن راهبردها، اثرگذاری آنها را بیشتر کنیم. در این راه نگاه‌ها و راهبردهایی باید دنبال شود که نسبت به امور ایثارگران سختگیرانه نباشند چراکه با هدایت‌گری درست می‌توان موارد را تصحیح کرد و با صبر به اهداف مورد نظر دست یافت.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: باید تمهیداتی نیز برای خانواده ایثارگران و مجاهدان فی‌سبیل‌الله اندیشید زیرا طبیعتا با شهادت این افراد، خانواده‌ها بی‌سرپرست شده و در امور مختلف ممکن است دچار مشکلاتی شوند.
وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تفکر ایثار و شهادت جاودان بماند باید به خانواده این افراد خدمت کرده و همچنین این فرهنگ را به اقشار مختلف جامعه تزریق کنیم و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را در محیط‌های آموزشی و فرهنگی سرعت دهیم.  این مساله بر سختی کار بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌افزاید و رسالت شما عزیزان را سنگین‌تر می‌کند.
وی اضافه کرد: مهمترین کار، رعایت‌گری و توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جهاد تبیین است بنابراین نباید اجازه دهیم در انجام امور، جهاد تبیین به فراموشی سپرده شود و ضد ارزش‌ها جایگزین ارزش‌ها شوند.

علوم و فناوری‌های نوین تبدیل به نماد قدرت‌ساز شده‌اند
مهندس اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به فناوری و صنعت هسته‌ای به عنوان یکی از جلوه‌های بارز قدرت در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: امروز جلوه‌های قدرت و مولفه‌های آن در کنار سرمایه‌های اجتماعی مطرح می‌شود به طوری که در جهان امروز علوم و فناوری‌های نوین تبدیل به نماد قدرت‌ساز شده‌اند.
وی این علوم را شامل حوزه آی‌تی، هوافضا، فناوری هسته‌ای، بیوتکنولوژی، فناوری‌های زیستی و فناوری‌های نانو معرفی کرد و افزود: این موارد تبدیل به محدوده‌های انحصاری قدرت شده‌اند و قدرت‌های جهانی قصد دارند آنها را در انحصار خود نگه ‌دارند و اجازه ندهند که کشورهای دیگر به سادگی از این قدرت‌ها بهره‌مند شوند.

چرخه سوخت و حوزه اتم جزو حوزه قدرت هستند
وی تصریح کرد: اکنون چرخه سوخت و حوزه اتم جزو حوزه قدرت محسوب می‌شوند و در 25 سال گذشته نیز رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به این موضوع و توسعه فناوری هسته‌ای تاکیداتی داشته‌‌اند.
وی گفت: اکنون قدرت و توسعه مولفه‌های آن مانند صنعت و فناوری هسته‌ای به محل منازعه  قدرت‌های جهان با ایران تبدیل شده است زیرا برخی از کشورها علاوه بر عضویت در شورای امنیت سازمان ملل، دارای حق وتو هستند و ساز و کار خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که کسی از این قدرت بهره‌مند نشود. در حالی که همه کشورها باید از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشند و جمهوری اسلامی ایران نیز به دنبال این مساله است در‌حالی‌که در این سال‌ها با ما مقابله کرده و علیه ایران اتهامات فراوانی زده‌اند و بارها پرونده ما را به شورای حکام و سازمان ملل و ... ارجاع داده‌اند و قطعانه و تحریم و ... علیه ایران صادر کرده‌اند.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد:‌ حاصل 20 سال مذاکره در دولت‌های مختلف، تبدیل به سند برجام شد که بر اساس آن،‌ ایران پذیرفته بود که  برنامه خود را محدود کرده و سرعت انجام امور را کاهش دهد و در مقابل برای رفع اتهامات و کاستن از جریان فشار نیز پذیرفته‌ بودیم تا نظارت‌ها تشدید شود. اما پس از تغییر دولت در ایالات متحده، رییس جمهور آمریکا از این توافق خارج شد و هیچ‌ کشوری نیز با ایران همکاری نکرد و شاهد تشدید مزاحمت‌ها و تحریم‌ها بودیم.

کسب منافع حداکثری؛ اولویت نخست تیم مذاکره کننده

وی تاکید کرد: خوشبختانه در این سال‌ها و با لطف الهی، همکاری و تلاش همکاران و همچنین تاثیرات قانون اقدام راهبردی شاهد تقویت توازن و بازدارندگی در مذاکرات برجامی هستیم و بازگشت به تعهدات و لغو تحریم‌ها را مطالبه می‌کنیم. نکته مهم این است که اگر اقدام اضافی  انجام دهند، حتم بدانند ظرفیت‌های فنی خود را گسترش خواهیم داد. تحت تاثیر این موارد اکنون شاهد هستیم که قدرت چانه‌زنی خود و ایستادگی تیم‌ مذاکره‌کننده را افزایش داده‌ایم و هرآنچه در دولت سیزدهم و دولت‌های قبل رخ داده به منظور کسب منافع حداکثری برای کشور بوده است.
مهندس اسلامی گفت: با توجه به هیاهوی هسته‌ای که علیه کشورمان رخ داده و تهمت‌هایی که می‌زنند باید بتوانیم با بکارگیری ابزار، وسایل و شیوه‌های موثر اقدام به مقابله موثر کرده و همچنین سعی کنیم تا پیشرفت‌های هسته‌ای در زندگی مردم تاثیرات خود را نشان دهد.
وی ادامه داد: برای رسیدن به یک برنامه‌ مسنجم، اقدام به تدوین و تصویب سند جامع راهبردی در سازمان انرژی اتمی ایران کردیم و در راه رسیدن به توسعه، گام‌های بلندی برداشته‌ایم که توسعه نیروگاه‌ها از جمله‌ برنامه‌های مهم در این زمینه محسوب می‌شود؛ همچنین  برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا نسبت به تولید 10هزار مگاوات برق جدید اقدام کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه پیشرفت‌ها و دستاوردهای سازمان انرژی اتمی را این‌‌گونه برشمرد: توسعه رادیوداروها و استفاده از آن برای یک میلیون بیمار مبتلا به سرطان در 205 مرکز پیشگیری و درمان، شتاب‌دهی به سامانه‌های پرتودهی به منظور استفاده از ظرفیت فناوری هسته‌ای برای سلامت و امنیت مواد غذایی و ممانعت از هدر رفت 30درصدی محصولات کشاورزی، کاهش سهم آفت‌پذیری در حوزه کشاورزی، ایجاد 12 قطب در سراسر کشور با هدف استفاده از پرتودهی محصولات کشاورزی، بهره‌مندی از آب‌سنگین در حوزه پزشکی، تولید کیت غربالگری نوزادان با قابلیت تشخیص 56 نوع بیماری بیولوژیکی و ... .
امضای تفاهم نامه فرهنگی میان سازمان انرژی اتمی و بنیاد شهید

گفتنی است در این جلسه تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی میان سازمان انرژی اتمی ایران و بنیاد شهید و امور ایثارگران به امضا رسید.
بر اساس این تفاهم‌نامه مقرر شد تا بهره‌برداری از ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای با هدف توسعه و مهندسی فرهنگی به‌منظور تعالی و بالندگی و همچنین افزایش اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی و افزایش سطح مشارکت بین دستگاهی برای ارتقاء کیفی و کمی در تولید آثار فاخر فرهنگی، هنری، ادبی و نشر آثار مکتوب به استناد قوانین بالادستی و ارتقاء سطح کیفی تولیدات هنری، شناسایی و ایجاد بسترهای نوین و مناسب فرهنگی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه، هم‌افزایی در انجام فعالیت‌های تخصصی مرتبط با حوزه ایثار و شهادت و همچنین ارتقاءسطح همکاری‌های علمی و فنی طرفین در حوزه‌های نرم به ویژه امور فرهنگی و سخت شامل موارد تخصصی و هسته‌ای در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گیرد.
 یکی از موارد مهم این تفاهم‌نامه؛ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد و ایثارگر مرتبط با حوزه هسته‌ای و تجاری‌سازی ایده‌ها بر اساس منافع مشترک با نظر کمیته علمی و فنی سازمان است که مقرر شد همکاری‌های منجسم در این زمینه دنبال شود.
گفتنی است یک صد و نود و ششمین جلسه شورای مشاوران وزرا در امور ایثارگران، 23 مرداد ماه به میزبانی سازمان انرژی برگزار شد.

 

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :