1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مصاحبه‌هامصاحبه‌ها

.

معاون سازمان انرژی اتمی تشریح کرد:

چگونگی کاربرد پرتوها در صنعت نفت و کاهش آلاینده‌ها

1401/9/2510:12
تعداد بازدید: 760 بار

معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها اظهار کرد: یکی از بخش‌های مغفول مانده در استفاده از پرتوها در حوزه صنعت نفت است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، دکتر سید پژمان شیرمردی با بیان این مطلب درباره کاربرد چگونگی استفاده و کاربرد پرتوها در صنعت نفت گفت: پرتوها هم در حوزه فرایندی، هم تشخیص و نیز حس‌گرها می‌توانند مفید باشند به‌طوری‌که در حوزه فرایندی، اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم البته باید توجه داشت برخی از این کارها در دنیا آغاز شده بود و ما نیز این پروژه‌ را در کشور آغاز کرده‌ایم.
وی توضیح داد: یکی از این کارها، انجام تحقیقات در زمینه تبدیل نفت سنگین به سبک است و باید دانست پرتوهای الکترون هنگامی که انرژی می‌گیرند دارای این توانمندی هستند که با شکستن زنجیره‌های کربنی، آنها را کوتاه‌تر کنند و عملا اثر خود را بر روی گران‌روی و نیز سبک‌سازی نفت نشان دهند.
دکتر شیرمردی تصر‌یح کرد: بحث هیدروژن‌دار کردن، آلکیل‌دار کردن در اصل عامل‌‌دار کردن نفت و مواد نفتی اقدام دیگری است که با استفاده از پرتوها چنین امکانی فراهم شده تا این کار انجام شود.
وی در ادامه با اشاره به سایر کاربردهای پرتوها در این صنعت مهم کشور اظهار کرد: حذف برخی مواد و ناخالصی‌ها در نفت و مواد نفتی یکی از کارهای بسیار مهمی است که اکنون و به صورت جدی در حال تحقیق و پژوهش‌ درمورد آن هستیم و امیدواریم با استفاده از ابزار و دانش معجزه‌آسای پرتوها بتوانیم آلودگی موجود در نفت را تا میزان دلخواه و مطابق استانداردهای بین‌المللی کاهش دهیم.
معاون سازمان درباره کاربرد پرتوها در بخش حس‌گرها توضیح داد: حس‌گرها و تصویرگری و نیز رادیوگرافی صنعتی و لایو نفتی و تجهیزات به صورت کلی یکی از مباحث بسیار مهمی است که صنعت هسته‌ای قادر است در این عرصه صنعت نفت را پشتیبانی کند. در بحث حس‌گرها نیز گیج‌های هسته‌ای یا سطح سنج‌ها، ضخامت ‌سنج‌ها، چگالی سنج‌ها از جمله مواردی هستند که سازمان و صنعت هسته‌ای کشور با توجه به آنها از صنعت نفت حمایت کرده و به این کار ادامه خواهد داد. 
وی خاطرنشان کرد: این ظرفیت در کشور وجود دارد که بتوانیم در این حوزه به صادرات محصولات به خارج از کشور بپردازیم و کشورهای حوزه نفت‌خیز را پوشش دهیم.
دکتر شیرمردی عنوان کرد: فصل‌های خوبی را در رابطه با کاربرد فناوری هسته‌ای در حوزه صنعت نفت کشور آغاز کرده‌ایم و امیدواریم که انشاالله با استقبال مدیران صنعت نفت کشور این موضوعات به زودی به مرحله صنعتی‌سازی برسد.
مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در پاسخ به این سوال که نفس کلانشهرها به دلیل افزایش میزان آلاینده‌ها بند آمده و این شرایط موجب بروز مشکلات فراوانی برای شهروندان شده؛ سازمان انرژی اتمی چه برنامه‌ای برای رفع این معضل و نیز ارتقای کیفیت بنزین‌های تولید داخل دارد؛ گفت: یکی از کارهایی که می‌توان با پرتوها انجام داد؛ بحث حذف یا کاهش آلاینده‌های گوگردی است که اکنون در حال تحقیق و پژوهش بر روی این پروژه مهم در سازمان انرژی اتمی هستیم و باید گفت این طرح زمان‌بر بوده و نمی‌توان مدعی شد که به سرعت به نتایج مورد نظر دست می‌یابیم اما هموطنان باید بدانند که دانشمندان، متخصصان و پژوهشگران سازمان در حال تلاش هستند تا حداقل بتوانیم بخشی از این معضل را حل کنیم و با پرتوها میزان آلاینده‌های محیطی را کاهش دهیم.
دکتر شیرمردی تاکید کرد: با توجه به اینکه در مرحله تحقیق و پژوهش هستیم، نمی‌توانیم نسبت به میزان اثربخشی این طرح پیش‌بینی دقیقی داشته باشیم اما حتم بدانید به محض نهایی شدن نتایج تحقیقات اطلاعات را از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم کشور می‌رسانیم.

پربازدیدترین ها

مطالب مرتبط

آرشیو مطالب

  • ارسال به دوستان
  • چاپ
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :