1400/3/25 سه‌شنبه
1400/3/3 دوشنبه
لوگو سایت

مواضع سازمان انرژی اتمی ایران

.

دکتر صالحی: اگر این توافق از بین برود اوضاع تغییر می‌کند و هرج‌ومرج به وجود می‌آید

1397/9/617:41
تعداد بازدید: 712 بار

به گزارش ایرنا، صالحی روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با میگل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت:شاید برجام بهترین توافقی که اعضای مذاکره‌کننده آرزو داشتند، نبود اما در شرایط کنونی تنها توافق ممکن است؛ چنانچه رئیس‌جمهوری ایران آن را توافقنامه برد-برد خوانده است.

وی افزود: امیدواریم که جامعه جهانی و اعضای برجام تمام تلاش خود را برای حفظ این توافق صورت دهند، چون اگر این توافق از بین برود ' نه کشور من، نه اتحادیه اروپا و نه جامعه جهانی' از آن نفعی نخواهند برد.

معاون رئیس‌جمهوری ایران بابیان اینکه برجام مکمل نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، هشدار داد: اگر این توافق از بین برود اوضاع تغییر می‌کند و هرج‌ومرج به وجود می‌آید.

وی گفت: اتحادیه اروپا تلاش‌های زیادی را صورت داده تا برجام را حفظ کند ومن از موضع اروپا در این رابطه تقدیر می‌کنم؛ آن‌ها در این رابطه ثابت‌قدم بوده‌اند و به‌صراحت اعلام کرده‌اند که برجام از نگاه آن‌ها برای امنیت اروپا مهم است.

صالحی اظهار داشت: امیدواریم که به کمک یکدیگر در کنار روسیه و چین برجام را زنده نگه‌داریم. این نبردی است که بایستی در آن پیروز شویم چون از عهده بازنده شدن برنمی‌آییم.

وی ابراز امیدواری کرد که اظهارات سیاسی اروپا، چین و روسیه به عمل تبدیل شود، چراکه در غیر این صورت چشم‌انداز آینده 'غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران کلام خود را این‌چنین به پایان برد که بایستی از فرصت‌هایی که برجام ایجاد کرده است نهایت بهره‌برداری را به عمل آورد.

میگل آریاس کانیته،کمیسیونرانرژی اتحادیه اروپا نیز طی اظهاراتی در این نشست خبری گفت: برجام بر اساس اهدافی که برای آن مشخص‌شده، کار می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

وی گفت: اتحادیه اروپا به اجرای کامل و مؤثر تمام ابعاد برجام متعهد می‌ماند، مادامی‌که ایران نیز به اجرای تعهداتش، چنانچه در سیزده گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قیدشده، ادامه دهد.

در ادامه این نشست خبرنگاران سؤالاتی را درباره آینده برجام و سازوکار ویژه مالی اروپا مطرح کردند.

صالحی در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی ایران از تعهد اروپا در اجرای سازوکار ویژه مالی گفت: اروپا در مسیر تحقق وعده‌هایش در برجام است. البته آن‌ها مشکلات خودشان رادارند و من در حوزه موضوعات مالی و بانکی برجام تخصص ندارم اما برداشت من این است که آن‌ها نهایت تلاش خود را صورت می‌دهند تا مکانیسمی را ایجاد کنند که تراکنش‌های مالی و فروش نفت ایران تسهیل شود.

وی گفت: امیدواریم قبل از اینکه فرصت از دست برود حرف‌ها به عمل تبدیل شود و برجام حفظ شود.

کانیته نیز در همین رابطه گفت: هیچ‌کس درباره سطح بالای تمایل اروپا برای راه‌اندازی سازوکار ویژه مالی موسوم به اس پی وی تردیدی ندارد.

او گفت که این موضوع از پیچیدگی های فنی بالایی برخوردار است که در نشست وزیران امور خارجه کشورهای اروپایی در 19 نوامبر موردبررسی قرار گرفت.

کانیته به زمان اجرای این سازوکار اشاره مستقیمی نکرد اما تصریح کرد: ما به ایجاد کانال مالی برای ایران متعهد هستیم و قصد داریم برجام را به‌صورت کامل و در تمام ابعادش اجرا کنیم.

سومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا با حضور علی‌اکبر صالحی و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد.

بعد از خروج یک جانبه آمریکا از توافق هسته ای ایران و 1+5 در اردیبهشت ماه که با محکومیت جهانی روبرو شد، اتحادیه اروپا، روسیه و چین ضمن اعلام پایبندی به این توافق اعلام کردند که از مبادلات تجاری شرکت های خود با ایران حمایت می کنند. اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون مسدود سازی در قبال اقدام آمریکا، اعلام کرده که سازوکار مالی ویژه ای را نیز برای ادامه تجارت ایران با جهان راه اندازی می کند.

مطالب مرتبط

  • ارسال به دوستان
  • اضافه كردن به ليست دلخواه مرورگر
  • تعيين صفحه پيش فرض مرورگر
  • چاپ
  • آر.اس.اس
  • آمار بازدید
    تعداد بازدید از سایت: 10812108
    تعداد بازدید این صفحه: 39496
    در امروز: 71100

نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :