سوال 1) زمانیکه برای یک مجوز نقص مدرک زده می شود، از کدام قسمت می توان اطلاعات وسیله نقلیه و یا اظهارنامه گمرکی را ویرایش کنیم؟
پاسخ 1) در قسمت پیگیری مکاتبات شما می توانید نامه های دریافتی خود را ببینید.
پس از دریافت نامه نقص مدرک شما می توانید وارد نامه های دریافتی خود شده و نامه دریافتی را باز کرده و با انتخاب گزینه رفع نقص گزینه ای تحت عنوان اظهار نامه گمرکی و یا تهعد نامه ترخیص پیش روی شما است، با انتخاب آن وارد اطلاعات ثبت شده برای اظهارنامه و همچنین وسایل نقلیه می شود و می توانید ویرایش کنید.
سوال2) نقص مدرک رفع شده است اما در کارتابل دفتر حفاظت در برابر اشعه قابل مشاهده نیست؟
پاسخ 2) برای انجام صحیح رفع نقص مدارک باید طبق این مراحل پیش رفت:
ابتدا باید نامه دریافتی را باز کرده و گزینه رفع نقص مدارک کلی مرکز را انتخاب کنید سپس در این قسمت دو تب در کنار هم قرار دارند، تب اول مدارکی هستند که شما آپلود کرده اید و هر کدام که نقص خورده است (با رنگ قرمز مشخص شده است) را ویرایش کرده و مدرک درست را آپلود کنید. تب دوم نامه پاسخ رفع نقص مدرک است که باید آپلود شود. پس از انجام این دو مرحله در قسمت بالای تصویر گزینه زرد رنگ ذخیره رفع نقص مدارک را انتخاب کنید.
سپس عنوان گزینه زرد رنگ به "بازگشت از رفع نقص مدارک" تغییر می کند، دقت کنید که شما باید گزینه آبی رنگ بازگشت سمت چپ را انتخاب کنید و به مراحل قبل تر بیاید.
بعد از بازگشت در صورتی که طبق نامه نقص مدرک دریافتی اظهار نامه و یا وسیله نقلیه ثبت شده نیاز به ویرایش دارد از قسمت اظهار نامه گمرکی می توانید آن را ویرایش کنید. سپس با انتخاب گزینه بازگشت دوباره به مرحله قبل بیاید.
پس از انجام تمامی رفع نقصها در قسمت شرح اگر لازم بود توضیحاتی ارائه داده و سپس گزینه ارسال را انتخاب کنید.
دقت کنید که بعد از انتخاب گزینه ارسال باید جمله سبز رنگ درخواست به کارتابل دفتر حفاظت در برابر اشعه ارسال شد را مشاهده کنید.
سوال 3) مجوز ترانزیت داخلی را در کدام فعالیت باید ثبت کنیم؟
پاسخ 3 ) در صورتی که مجوز شما ترانزیت داخلی می باشد می توانید آن را در فعالیت "ترخیص/ترانزیت ضایعات فلزی" ثبت کنید و در زمان ثبت اطلاعات نوع مجوز خود را ترانزیت انتخاب کنید. و یا می توانید از فعالیت "حمل یکسره و ترانزیت داخلی خارجی ضایعات فلزی" اطلاعات خود را ثبت کنید و در قسمت ثبت اطلاعات اظهارنامه گزینه ترانزیت داخلی را انتخاب نمایید.
سوال 4 ) درخواست پروانه ترانزیت ضایعات فلزی را در کدام قسمت ثبت کنیم؟
پاسخ 4 ) برای ثبت این مجوز باید از فعالیت "درخواست پروانه ترانزیت ضایعات فلزی" شروع کنید. برای ثبت درخواست پروانه ترانزیت ضایعات فلزی با توجه به اینکه این مجوز نیاز به ثبت در درگاه ملی دارد، ابتدا باید وارد لینکی که در سامانه داده شده است mojavez.ir بشوید و بعد از ساخت کارتابل در سایت مورد نظر مراحل مربوط به دریافت پروانه ترانزیت ضایعات فلزی را سپری کنید و سپس ادامه مراحل را از قسمت پیگیری مکاتبات به ثبت برسانید.
سوال 5 ) در زمان رفع نقص، بعد از انتخاب گزینه ارسال با خطای لطفا رفع نقص مدارک را انجام دهید روبرو می شویم ؟
پاسخ 5 ) این خطا مربوط به زمانی است که یا شما هنوز رفع نقص را انجام نداده اید و یا اینکه بعد از رفع نقص مدارک کلی مرکز و همچنین آپلود نامه پاسخ رفع نقص گزینه زرد رنگ "ذخیره رفع نقص مدارک کلی مرکز" را انتخاب نکرده اید و یا اینکه بعد از انتخاب آن دوباره گزینه "بازگشت از رفع نقص مدارک" را انتخاب کرده اید و مدارک ذخیره شده حذف شده اند. به این موضوع دقت کنید که بعد از ذخیره و رفع نقص مدارک کلی مرکز باید گزینه آبی رنگ بازگشت در سمت چپ تصویر را انتخاب کنید.